Rabu, 11 April 2018

Cara Ternakan Ikan Keli Untung Besar

loading...
Ternakan Ikan Keli - Yang sangat menarik bagi petani sebagai pasaran terus berkembang. Kerajaan juga secara agresif menyediakan sokongan melalui penyelidikan dan benih ikan keli kempen unggul. Supaya pusat baru muncul pelbagai pertanian ikan keli di sesetengah kawasan. Untuk mendapatkan faedah maksimum, penternakan ikan keli tidak boleh dilakukan hanya aktiviti sara hidup mereka.

ternakan ikan keli kolam simen,ternakan ikan keli dalam tangki,kertas kerja ternakan ikan keli,ternakan ikan keli kanvas,teknik ternakan ikan keli,ternakan ikan keli organik,


Ikan keli boleh hidup dalam kepadatan stok yang tinggi dan nisbah pertumbuhan. Dan nampaknya juga mempunyai pelbagai manfaat ikan keli ikan keli untuk kesihatan badan kita. Untuk para penggemar memancing umpan memancing resipi ikan keli adalah baik juga, boleh menentukan keputusan merujuk kepada dorongan ikan: ikan keli resipi memancing umpan untuk rujukan anda.

Ternakan Pakai Kolam Terpal


ternakan ikan keli kolam simen,ternakan ikan keli dalam tangki,kertas kerja ternakan ikan keli,ternakan ikan keli kanvas,teknik ternakan ikan keli,ternakan ikan keli organik,
Oleh itu, ikan keli akan memberi manfaat kepada lebih jika dilakukan secara intensif. Memilih perniagaan yang tidak menjadi sesuatu modal yang besar. Banyak binis peluang yang baik, anda boleh mendapatinya dari sesuatu yang seolah-olah contoh ikan keli remeh, bercambang masih dipandang ringan oleh ahli perniagaan itu.

  • Malah, peruntukan yang dijanjikan cukup besar. Besar cawangan pasar raya khemah di gerai-gerai di tepi jalan memerlukan bekalan ikan keli dalam kuantiti yang besar secara tetap.
  • Ikan keli adalah satu jenis ikan air tawar yang telah dibangunkan secara menyeluruh dan secara komersial oleh rakyat.
  • Boleh dilakukan dalam bidang ternakan sumber air adalah terhad walaupun bilangan yang tinggi pembenihan,
  • Mudah dikawal oleh masyarakat,
  • Marketing mudah, dan modal teroka yang diperlukan adalah agak rendah (bergantung kepada saiz kos makanan),
  • Di samping itu, ikan keli mempunyai kandungan pemakanan yang paling tinggi berbanding dengan spesies ikan air pedalaman lain.

Kaedah Cara Ternakan Menggunakan Kolam Terpal


Membuat tarp kolam boleh dilakukan di halaman rumah. Tanah yang digunakan dalam bentuk tanah yang tidak digunakan atau tanah yang telah dieksploitasi, tetapi Lebih Produktif. Gunakan tarp kolam dilindungi daripada pemangsa, haiwan peliharaan, kelihatan lebih cerah.

testimoni madu phuceng,harga madu pucheng,madu vitalitas pria,manfaat madu pucheng,aturan minum madu phuceng,cara mengkonsumsi madu untuk vitalitas pria

Klik Gambar Untuk Info Selengkapnya

Dilengkapi dengan jumlah air yang bermanfaat untuk penuaian dan untuk memudahkan pelarasan paras air mengikut umur. Boleh digunakan sebagai peluang berskala perniagaan kecil dan besar, menyebabkan kualiti lebih tinggi, kelihatan bersih dan seragam. Tanah digunakan tetap tidak berubah kerana ia tidak ada penggalian.

Mengelakkan Pemangsa Perosak Seperti Ikan dan Ular liar


Dilengkapi dengan isipadu air yang amat berguna bagi memudahkan perubahan dalam air dan tumbuh-tumbuhan dan untuk memudahkan pelarasan paras air mengikut usia ikan.
Boleh digunakan sebagai satu peluang untuk perniagaan kecil dan besar,
Menghasilkan ikan keli kualiti yang lebih tinggi, ikan keli memandang wajah yang bersih, dan pakaian seragam.
penggunaan tanah tidak berubah kerana tidak ada kolam penggalian atau simen.

Bagaimana Memulakan Mengecas Air dan Benih

1. kolam Pembinaan ternakan
Pentas utama dalam penternakan ikan keli adalah ternakan kolam tanah bekas yang baik dan kolam tarp dan kali ini ia adalah satu cara penternakan ikan keli dalam kolam tarp. Bahagian dalam tarp kolam dibasuh dengan sabun untuk membuang bau gam atau bahan kimia yang boleh membunuh benih ikan. Selepas itu, kain terpal di dalam teliti dibilas dan dikeringkan untuk satu hari, kolam dipenuhi dengan air sehingga 20 kolam cm.Setelah telah dipenuhi dengan air dibiarkan selama kira-kira satu minggu untuk memproses pembentukan lumut dan kepada pertumbuhan plankton Phy.

Kemudian menambah lebih banyak air sehingga ia mencapai 80 cm selepas ikan dewasa berangsung. Air yang telah ditinggalkan selama seminggu penuh dan diberikan daun seperti daun ubi kayu, atau betik. Matlamatnya adalah bahawa air adalah hijau. air hijau untuk mengelakkan bau yang disebabkan oleh kolam penyejatan air dan mesti dilakukan 25% penambahan dan penggantian air.

ternakan ikan keli kolam simen,ternakan ikan keli dalam tangki,kertas kerja ternakan ikan keli,ternakan ikan keli kanvas,teknik ternakan ikan keli,ternakan ikan keli organik,


2. memilihan Benih Unggul buat ternakan
Benih Superior boleh dilihat dengan melihat ciri-ciri sebagai berikut:
  • Seed aktif Seen pengoksigenan Melakukan;
  • Tangkas, agresif dan terang;
  • Saiz Kelihatan Serupa;
  • warna sedikit Brighter;
3. Menyebarkan ternakan
Ditubuhkan pada 1000 benih ikan keli saiz / sangkuriang Afrika 1,5-2 inci ". Untuk saiz kolam 2m x 1m x 1m. Jika ternakan dilakukan dalam kuota besar pembenihan maka kita telah terkumpul dalam nisbah mengikut peruntukan atas. benih yang baru dibeli tidak segera dimasukkan ke dalam bekas atau kolam untuk akuakultur, tetapi mesti melalui peringkat redaman untuk menyesuaikan benih dengan air di dalam habitat dalam kolam akuakultur.
Langkah-langkah seperti berikut:
  • Sediakan Bak / Baldi;
  • Letakkan kolam air yang akan dibuat ke dalam baldi ternakan ikan / tab;
  • Meletakkan benih ikan keli masihlah berada di dalam stok;
  • Biarkan selama 30 minit atau kurang (matlamat untuk menjaga benih ikan melaksanakan pelarasan dengan air kolam akan menjadi akuakultur) dan untuk menghilangkan tekanan dalam ikan selepas langkah habitat pembiakan dan akan memasuki kehabitat baru.;
  • Selepas 30 minit benih yang boleh menjadi stok yang baik ke dalam kolam tanah kolam dan kolam tarp.
Stok yang dilakukan dengan baik pada waktu pagi atau pada waktu malam kerana dalam keadaan air pagi atau petang yang agak stabil. Selepas ikan keli yang berumur lebih daripada 20 hari, ikan keli perlu diselesaikan menggunakan tab menyusun berukuran 9 -12 cm.

Sebabnya ialah kerana pengasingan itu dilakukan, ikan keli yang lebih kecil akan menjadi sukar untuk mendapatkan makanan kerana kurang pesat dengan lebih besar dan boleh memperlahankan kadar pertumbuhan bahagian ikan. Oleh itu, sejak awal kita perlu menyediakan dua kolam saiz yang sama dengan tujuan untuk mengasingkan ikan yang telah dilakukan sorting.

Jika lokasi tidak mempunyai cukup lebar kita boleh menyediakan kolam menyusun ikan yang lebih kecil daripada kolam akuakultur. kerana hanya ikan kecil di dalam perjalanan untuk mengumpulkan hasil sorting (kolam kecil untuk ikan kecil) dan kolam renang yang besar yang kita gunakan untuk ikan besar.

4. Tetapan Kualiti Air ternakan
Air kolam akan dikurangkan disebabkan oleh proses penyejatan ia adalah perlu untuk menambah air sehingga paras air kembali ke kedudukan normal. Pada tahap 20 air cm (bulan pertama), 40 cm (bulan kedua), dan 80 cm (bulan ketiga).

warna air yang terbaik untuk ikan keli dalam hijau menunjukkan bahawa kualiti air adalah baik untuk ikan keli. Lele tidak suka air yang jernih. Dan air itu akan bertukar ikan dewasa menaip merah siap untuk menuai.

5. Kedalaman air ternakan
kolam renang tidak boleh terlalu cetek disebabkan penyejatan akan membuat ikan menjadi terlalu panas. Jelas ini akan membuat ikan menjadi letih dan mati. Penyelesaian itu adalah untuk menambah air telah surut kembali ke kedudukan yang telah ditetapkan.

Ia juga perlu untuk menambah tumbuhan air seperti kale, keladi daun / keladi dan keladi bunting. Fungsi sebagai tumbuhan naungan, tetapi ia juga boleh menyerap toksin yang terkandung dalam air kolam renang. kolam paras air 20 cm (bulan pertama), 40 cm (bulan kedua), dan 80 cm (bulan ketiga).

6. Tingkat Kejernihan/bening Air ternakan
Pada asasnya ikan keli tidak suka air jernih. Ia boleh dilihat dari sifat dan bentuk tubuhnya. ikan keli makanan semula jadi pada waktu malam menyebabkan ikan keli tidak memerlukan penglihatan yang baik. Ia juga disokong pada bentuk badan mempunyai misai di sekeliling mulut. Fungsi ini berguna untuk menyentuh makanan.

Selain itu, sistem keli pernafasan menggunakan labirin, yang bermaksud bernafas ikan keli tidak bergantung kepada oksigen terlarut dalam air. Oleh itu, minimum keadaan oksigen ikan keli boleh hidup dalam air berlumpur. Walaupun ikan keli tidak suka air jernih, kita tidak boleh sewenang-wenangnya meletakkan air ke dalam kolam.

Mudah-mudahan kita meletakkan bakteria air yang mengandungi dan parasit yang boleh menyebabkan penyakit. sebagai penawar ini adalah untuk memberi daun seperti yang dinyatakan di atas supaya air adalah hijau.

7. Feed
Feed dilakukan tiga kali sehari adalah 07:00, 17:00 dan 22:00. Makanan yang tidak sentiasa perlu menjadi tiga kali sehari, ia boleh menjadi empat kali, bergantung kepada keperluan ikan akan makan.

Dalam proses makanan akuakultur diberi menggunakan sejenis ikan sentrat 781-1 kerana ia mengandungi nutrien dalam ikan memerlukan sekurang-kurangnya 35% protein, 10-16% lemak, 15-25% karbohidrat, vitamin dan mineral. ,

Pemakanan tidak boleh terlalu banyak kerana ia akan menyebabkan pelbagai jenis penyakit yang disebabkan oleh pembentukan makanan yang tidak dimakan oleh ikan. akan menyebabkan ammonia toksik.

Tips: Pemakanan Asli juga boleh menyediakan suram Kroto Dalam Kerengga memberi makan akan menjadi lebih berkesan dan cekap jika kita tahu dan di sini bagaimana memupuk Kroto untuk memberi makan ikan adalah baik dan benar ia akan menjadi sangat bermanfaat untuk ikan keli.

8. Perosak dan Penyakit
Perosak dan penyakit tidak boleh dipandang ringan kerana ia memberi kesan kepada kedua-dua jumlah pengeluaran. dan kadar kejayaan dalam penternakan ikan. Perosak biasanya haiwan beaver, burung ikan-makan, kucing, dan lain-lain Bagi penyakit seperti virus dan bakteria.

Pencegahan adalah dengan menggunakan beberapa jenis halangan supaya tiada haiwan liar ke dalam kolam dan makan benih ikan keli. Untuk penyakit ini boleh diberikan ubat-ubatan yang boleh didapati secara meluas di kedai-kedai perikanan, bergantung kepada jenis penyakit yang menjangkiti ikan keli.

ternakan ikan keli kolam simen,ternakan ikan keli dalam tangki,kertas kerja ternakan ikan keli,ternakan ikan keli kanvas,teknik ternakan ikan keli,ternakan ikan keli organik,


9. Harvest/panen
Kira-kira selepas 90 hari, ikan akan dituai. Penuaian dilakukan dengan menyusun dengan memilih ikan yang tidak sesuai untuk dimakan (jualan) saiz biasanya 4-7 haiwan sekilogram atau mengikut kehendak pembeli, maka saiz yang lebih kecil kembali.10 dikekalkan. Semoga berjaya,,,.
tengah
loading...
 
Pets Blogs
best Pets blogs Top  blogs best blogs
best blogs